בחירת עצים לגינה

post2

כשאנו מתעניינים בשתילת עצים בגינתנו מסתבר שעלינו לקחת בחשבון פרמטרים רבים ומגוונים שחלקם סותר האחד את השני. העצים מהווים את שלד הגינה ואופיים עשוי להכתיב את אופי הגן הכללי. לדוגמא גן עם צמחיה ארץ ישראלית, גן בוסתן, גן טרופי ועוד. עפ"י רוב עץ שנטענו, לא נכרות במהרה. בנוסף, טעות שעשינו בבחירת עץ תתגלה רק לאחר שנים רבות. תיקון הנזק יעלה לנו לא פעם בממון רב כמו גם עוגמת נפש גדולה

את האופציות לבחירת עצים נהוג לחלק למספר קטגוריות עיקריות:

עצי פרי או עצי נוי: עצי הפרי מעניקים לנו חוויה רב חושית של טעם וריח, צפייה בניצנים ובגידול הפרי כמו גם לימוד הילדים כיצד מגיעים הפירות לשולחננו. יש לקחת בחשבון שחלק מעצי הפרי זקוקים לטיפול בכדי שנקבל פרי הראוי לאכילה כמו גם את משך זמן קטיף הפרי וכמובן את האהבה שלנו לאותו פרי. עצי נוי בד"כ יצרו הצללה ומופעי פריחה יפים או טקסטורות מיוחדות של עלים. כמובן שניתן לשלב גם עצי פרי וגם עצי נוי.

עצים נשירים או ירוקי עד: עצים נשירים מאפשרים לנו להרגיש את עונות השנה ומחזור הטבע של לבלוב, פריחה ושלכת. הם אומנם יוצרים שלכת מרובה של עלים ופריחה אך מאפשרים לשמש החורפית הנעימה לחדור לגינה. העצים תדירי הירק לעומתם משירים עלים במידה מועטה אך לאורך כל השנה, לא ניתן יהיה להימנע מניקיון של אותם עלים (למי שהעלים מהווים עבורם "לכלוך").

גודל העץ: גודלו הסופי של העץ נמדד לאחר 15 שנה לפחות, טעות נפוצה היא לשתול את העצים במרחקים שנראים לנו סבירים לרגע השתילה אך לאחר מספר שנים עם גדילתם הצפויה של העצים יסתבר לנו ששתלנו צפוף מדי ונאלץ לכרות או לדלל את מספרם.

צורת העץ הרצויה: בבחירת העץ יש להתחשב בגודל הגינה, לעיתים אנו מעוניינים בעץ שייתן צל ולכן נבחר בעץ רחב שיצור הצללה ולעיתים נידרש בעץ עם אופי גידול צר בגלל מרחק ממבנה או הצורך בהסתרה אך מבלי לתפוס מקום רב. מגבלות נוספות שיש לקחת בחשבון הן למשל סמיכות לברכת שחיה ששם נידרש לעץ שלא ישיר את עליו כלל.

קצב הגידול: ישנם פרמטרים רבים שישפיעו על קצב הצימוח וגודלו של העץ, העיקריים שבהם הם סוג הקרקע, צורת וכמות ההשקיה והדישון שנספק לעץ. המשפיע המשמעותי ביותר ושעליו השפעתנו קטנה יהיה סוג הקרקע, שתילה בקרקע שאינה מתאימה לעץ עלולה לפגום בהתפתחותו ואף במקרים קיצוניים לגרום לתמותה של העץ. כמובן שניתן בעבודת תשתית נכונה לשפר את מצב הקרקע ובכך להשפיע על גודלו של העץ.

צבעי פריחה או שלכת מיוחדים: יש המתאימים את צבע פריחת העצים לצבע הדומיננטי בגינה או לרצון כללי בצבע מסוים , כך גם לגבי צבעי השלכת העשויים להזכיר לנו מקומות שונים בעולם.

התאמה אקלימית: לעיתים אנו רוצים עץ שחלמנו שיהיה בגינתנו מזה זמן אך לא תמיד העץ מתאים לאקלים באזור. בחירה של עץ שכזה, במיוחד רגישות לקור/חום, נועדה מראש לכישלון. גם אם נשתול עץ הרגיש לקור, לעיתים יצליח לחיות מספר שנים שבהן החורף לא יהיה קשה אך כשיגיע חורף שכזה העץ ימות. טיפ קטן – אם אנו גרים בישוב ותיק ואין עץ כמו שאנו רוצים בישוב, כנראה שהוא לא מתאים לאזור. יש להיזהר לא ללכת אחרי פנטזיות שלנו או הבטחות סרק של המוכר.

גודל או גיל העץ כבר בקניה: ניתן כיום לרכוש את כל העצים בגדלים שונים החל מעץ בן שנה ועד לעצים בוגרים שהועתקו ממטע או שגודלו במיוחד לאורך שנים.

לסיכום – יש להגיע לאיזון בין רצוננו לבחור עץ מסוים והתנאים הסביבתיים הקיימים.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest